Google analytics

Nuoren naisen epätoivoinen yritys kasata ajatuksiaan kokonaisuudeksi päänsisäisestä suosta. Kirjoitetut sanat kertovat selvempää tarinaa, kuin takelteleva puhe. Ne jäävät elämään vielä äänen jo kadottua. Tervetuloa hulluuden rajamaille.

8. helmikuuta 2010

Sitting in the bathtub watching the water turn red



Joo eli itsetuhosuutta edelleen ilmassa. Nyt oon jo palannu niihin hyviksi todettuihin vanhoihin metodeihin. Tuhoisiin metodeihin, joita ei voi jatkaa kovin pitkään ilman vakavaa uhkaa terveydelle. En edelleenkään oo soittanu tosta itsetuhosuudesta kellekään. Sekin lupaus lens siis ulos ikkunasta - wiuh, siellä se menee. Yksi sana kuvaa tätä paremmin kuin mikään muu - TYHMÄ! Eikä tälle oo mitään järkevää syytäkään. Ollu ihan hyviä päiviä ja ollu tekemistä joka on sujunu hyvin. En siis ymmärrä omaa motivaatiotani tuossa. Ensi hoitajan tapaamisellakaan en varmaan pysty tosta sanomaan, kun se avustajakin on siellä paikalla, ja tosta aiheesta puhuminen en erityisen vaikeeta sillon, jos se pitää ite ottaa esille.

Mun piti tänään soittaa ja kysyä niistä labrakoetuloksista, mutta hammaslääkärissä ja kaupassa meni liian pitkään. Selvisin ihan hyvin tosta hammaslääkärikäynnistä. Nappasin kyllä yhen rauhottavan etukäteen jos sillä nyt oli mitään vaikutusta. Enemmän mun pelkoon ja ahdistukseen vaikuttaa se kohtelu, jota siellä saa. Nyt se oli ihan asiallista. Mullahan on siis taustalla järkyttävä hammaslääkäripelko, jonka seurauksena mun hampaat oli suunnillen tippumassa suusta kun viimein uskaltauduin menemään takasin sinne kidutuskammioon. Onneks kuitenki YTHS:llä on tuhatsatamiljoonaa kertaa parempi hoito kuin mitä peruskoulun hammashoitolassa oli, joten nykyään en enää juurikaan pelkää mennä paikattavaksi.


Paino näyttää olevan taas laskussa - wuhuu! Tiiä sit johtuuko toi taas siitä, kun pudotin lääkityksen annostusta vai jostain muusta. Oon kuitenki syöny edelleen aika runsaasti, mutta en oo ahminu paljoakaan. Toivotaan, että tälläkin ruokavaliolla sais painon laskemaan.

Katoin eilen kotimaisen anoreksia-dokumentin ja jäin sen jälkeen kuuntelemaan yle puheen keskustelua aiheesta. Luulen, että toi jotenki vaikutti siihen, et rupesin sen jälkeen viilteleen. Jotenki ahdisti se kun siinä puhuttiin siitä, kuinka terapiaan ei pääse ellei maksa sitä ite ja tonkin tytön kohalla vanhemmat joutu maksamaan. Kela oli hylänny sen hakemuksen. Tota mäkin pelkään, jos nyt ikinä pääsen niin pitkälle, että sitä psykoterapiaa oikeesti päästäis hakemaan. Lisäks tuli sellanen olo, ettei mulla oo tarpeeks itsekuria olla anorektikko (joten ollaan sitten ees viiltelijä). Sairasta ajattelua taas, mutta en voi sille mitään. Tiiän, ettei anorektikkona olemisessa olis mitään hyvää ja silti tavallaan tavottelen sitä rajaa, että mut voitais luokitella myös siihen kastiin...


Mietin myös sitä, että paljonko motivaatiota mulla on oikeestaan parantua. Toisaalta sitä on paljon, mutta toisaalta paraneminen pelottaa. Oonko mä vielä siihen ees valmis? En tiiä. Jotenkin tuntuu, että koska heitän polilta saamillani ohjeilla usein vesilintua (ainakin hetken päästä) niin vastaus ois ei. Kai se on myös sitä, että koska niihin asioihin ei palata tarpeeks usein, enkä saa tarpeeks tukea niiden toteuttamiseen, niin vanhoihin kuvioihin palaaminen on vaan liian helppoa. Parantuminen pelottaa, koska mä en oikeesti nää itseäni koskaan sellasena jaksavana ja onnellisena ihmisenä.

Mulle voi tapahtua vaikka mitä kivaa ja huippua, enkä silti osaa olla onnellinen kuin sen pienen hetken ja kun arki koittaa, niin ei se asia mua enää kauheemmin lämmitä. Vaikee uskoa, että tohon olis tulossa muutosta lähiaikoina. Jotenkin musta tuntuu, ettei suurinosa ihmisistä oo onnellisia muutenkaan. Pelkään, että mut vaan haluttais työntää osaks sitä massaa, joka puurtaa päivisin vihaamassaan työssä viimesillä voimillaan ja iltasin hukuttaa surujaan kuka mihinkin. Mä vaan en halua kuulua tohon joukkoon. Enkä mä tällä hetkellä pystyiskään siihen - edes fyysisesti. Mun fyysiset oireet on sekä kirous, että pelastus. Ne jotenkin oikeuttaa sen, että mä saan vaan olla, koska en fyysisesti pysty parempaan. Henkisen puolen kestämättömyys ei vaan edelleenkään oikeuta mua olemaan heikko samalla tavalla, kuin mitä fyysiset oireet oikeuttaa. Siks parantuminenkin pelottaa. Sillon kun mä rupeen voimaan paremmin fyysisesti, niin mulle iskee halu rankasta itteeni ja tuoda ne oireet takasin, koska se on tuttua ja turvallista. Kukaan ei voi sillon väittää, että mä olisin kunnossa.

6 kommenttia:

  1. Siri älä!

    Älä lähde sille tielle, sieltä ei ole helppoa paluuta. Voisitko sä laittaa esim. sille sun omahoitajalle sähköpostia, jossa kerrot että olet menossa taaksepäin ja viiltelyyn?

    Tiedän, että puhuminen on todella vaikeaa. Miten olisi tosiaan jos kertoisit kirjeitse/sähköpostitse? Ota kaikki apu nyt vastaan, kun olet hoidossa. Kerro ahdistuksesi, niin sua voitaisiin auttaa paremmin, jooko?

    Tuntuu, että haluaisin soittaa sulle apua, ja soittaisin jos vain tietäisin missä asut.

    VastaaPoista
  2. Voi neulainen, koskettava kommentti, kiitos jälleen. Mulla ei oo sen hoitajan sähköpostiosotetta. Tietty voisin yrittää soittaa sinne polille huomenna, jos uskallan. En mä kyl usko, että he on kiinnostuneita tällä hetkellä muusta kuin mun eteenpäin siirtämisestä, että tuskin sieltä erityistä apua tohon saan. Voihan sitä kuitenki yrittää. Ihanaa että välität :). Kyllä mä pärjään, älä huoli.

    VastaaPoista
  3. haluatko jos mä soitan sun puolesta? Ja ne auttavat kuitenkin jotenkin, vaikka se olisikin siirto eteenpäin. Avun antamista se on silti :)

    Oikeesti, mulle voit laittaa viestiä, jos tuntuu ettet itse kykene hakemaan apua. Yritän auttaa parhaani mukaan, vaikka en mikään ammattiauttaja olekaan. Jotenkin vain tuntuu, että meidän hullujen pitää pitää toistemme puolia.

    VastaaPoista
  4. Hehe, voisivat _vähän_ ihmetellä jos sä soitat sinne ja kerrot, että luet mun blogia ja sitä kautta koit tapeelliseks soittaa ;D. Ei tarvii, mut kiitos tarjouksesta. Mä koitan ite soittaa sille aamulla. On tässä pahemmassakin jamassa monesti oltu. Saatan kyllä siellä kertoa, että oon saanu ihanan lukijan blogille :).

    VastaaPoista
  5. Ei ne mitään ihmettelis. Olisivat vain ylpeitä siitä, että osaat edes jonnekin ilmaista kuinka pahalta susta tuntuu.

    Joko soitit? Iso iso virtuaalinen hali, me pysytään täällä tukena.

    :)

    VastaaPoista
  6. En soittanu hoitajalle. Tein kuitenki jotain muuta, eli keskustelin aiheesta avustajan kanssa, joka kävi tänään. Nyt voin yrittää puhua siitä aiheesta myös huomenna. Tiiä sit mitä siitä tulee, mut joo nyt ei tarvii vältellä sitä aihetta siellä vaan sen takia, että se avustajakin on mukana.

    VastaaPoista

Jakakaa ajatuksenne kanssani. Saatan kuulla teidät.