Google analytics

Nuoren naisen epätoivoinen yritys kasata ajatuksiaan kokonaisuudeksi päänsisäisestä suosta. Kirjoitetut sanat kertovat selvempää tarinaa, kuin takelteleva puhe. Ne jäävät elämään vielä äänen jo kadottua. Tervetuloa hulluuden rajamaille.

25. tammikuuta 2010

Tip the scales



Kävin polilla tapaamassa hoitajaa. Olin myöhässä kun perhanan bussia ei tullut ja seuraava johon nousin sanoi kysyttäessä menevänsä sinne suuntaan, mutta menikin loppujen lopuksi päinvastaiseen suuntaan, vieden minut kauemmaksi kuin mistä lähdin liikkeelle, ennen kuin pääsin siitä poistumaan. Argh! Olisi tehnyt mieli huutaa kuljettajalle, mutta en sitten viitsinyt. Kirosin vain itsekseni kuten yleensä. Seuraavalla kerralla taidan suosiolla vain kävellä.

Puhuin hoitajalle aika paljon syömisestä ja painon noususta ja kuinka se ahdistaa. Hän odotetusti kysyi kumpi painaa enemmän, hyvinvointi vai paino. Sanoin, että paino on minulle tärkeä asia, mutta jos en kestä oloani ilman lääkitystä, niin pakko kai sitä on sietää. Hän sanoi, että usein kun mieli tasapainottuu, niin syöminenkin normalisoituu. Siihen en usko - en tämän lääkkeen kohdalla (enkä usko sen kykyyn tasapainottaa mieltänikään). Sillä on ihan yleisesti tunnustettu sivuvaikutus, että se lisää painoa ja olen kuullut saman monelta henkilökohtaisesti. Yritän silti kovasti estää tämän vaikutuksen jatkossa. Sanoin, että toivoisin voivani olla syömättä mitään. Hänen mielestään voin syödä kasviksia ja hedelmiä ihan niin paljon kuin jaksan. En usko siihen. On niissäkin kaloreita. Silti, nälkä ajaa syömään jotain, joten syödään sitten ainakin niitä. Hän kysyi syönkö porkkanoita, joten kävin nyt kaupasta ostamassa pussillisen. Vedän varmaan kaikki kerralla. Pupu vai possu? Sanoisin jälkimmäinen.



Puhuin myös lääkkeen muista vaikutuksista. Sanoin, että haluaisin joko vaihtaa lääkkeen, tai ottaa toisen rinnalle. Hän lupasi kysyä psykiltä, ottaisiko tämä kantaa lääkitykseen. Samalla minulle selvisi, että psykini on vaihtunut. Tosi kiva (not)! Ja milloinkohan siitä aiottiin minulle kertoa? Hoitajakin sanoi minulle psykin uuden nimen ohimennen, ihan kuin olisin jo tietänyt asiasta. Syksyllä sanottiin monta, monta kertaa, että lääkäri pysyy samana. Hah! Hoitaja lupasi kuitenkin kysyä, josko saisin jatkaa entiselläni. Ihan ihmeellistä säätöä koko touhu. Juuri niin tyypillistä avohoidolle - ei mitään pysyvyyttä, mistään et voi olla varma ja mistään sanomisista ei pidetä kiinni. Ihan tulee mieleen kun kesällä sanottiin, että pistetään lähete ravitsemusterapeutille ja sen jälkeen koko asiasta ei enää ikinä kuulu mitään. Tai ne monet kerrat kun on sanottu, että otetaan yhteyttä, eikä mitään yhteydenottoa tule.

Nyt on siis paitsi vanha hoitajani kadonnut, niin myös lääkärini vaihtunut heti siihen perään. En elättele toivoa, että saisin jatkaa vanhalla, jos hänet on kerta vaihdettu. Joku mielivaltainen syy siihen vaihtoonkin on pitänyt olla. Ehkä lääkärini ei pitänyt minusta ja halusi siirtää toiselle? Väkisinkin tulee sellainen olo. Kaikki vain siirtävät minua eteenpäin. Kukaan ei halua hoitaa minua. Olen kai niin vastenmielinen. Eteenpäin vaan niin pian kuin mahdollista. Päin naamaa sitä ei sanota, mutta kai tästä jatkuvasta kuviosta pitäisi jotain päätellä. Huokaus.

Juteltiin myös siitä ikuisuusprojektista eli terapeutin etsimisestä. Siihen keskitytään jatkossa. Toisaalta erittäin hyvä, koska en takuulla saa sitä asiaa itse hoidettua. Toisaalta taas tämäkin tuntuu siltä, että minut halutaan vain siirtää äkkiä eteenpäin. No, jos se merkitsisi pysyvyyttä, paneutumista, välittämistä ja ammattimaista hoitoa, niin ei se kai niin huono asia olisi. Minun tuurillani vain mikään näistä asioista ei olisi oikeassa psykoterapiassa yhtään sen paremmalla tolalla.



Kävin ostamassa sen vaa-an. Se jopa laskee rasvaprosentin, eikä silti ollut kallis. Ei se nyt varmaan kovin luotettavaa lukemaa siitä anna, mutta onpahan arvio. Tärkeimmän tehtävän, eli painon mittaamisen, se kuitenkin hoitaa varmasti. Lisäksi ostin uuden herätyskellon. Nyt niitä on kolme kun johonkin tarvitsee herätä. Ehkä nyt uskallan paremmin mennä nukkumaan, jos jostain ei saa myöhästyä, vaikka saisinkin nukkua vain lyhyet unet. Aikasemmin valvoin silloin yleensä koko yön tai menin vain noin tunnin unille. Vaikeuksia herätä? Arvatkaa vaan.

Nyt menen mässyttämään lisää, koska toisin kuin hoitaja sanoi, porkkanat eivät vie nälkää pois (itseasiassa sain vain kipeän vatsan, höh). Sain sentään (vaivoin) käveltyä kaupassa laskiaispullien ohi. En ostanut mitään muuta makeaa kuin hedelmiä. Go me!

7 kommenttia:

  1. Porkkanat on hyviä. Itse täytän vatsaani teellä. Mutta pidemmän päälle sekin vähän turvottaa. En kyllä ole koskaan katsonut paljon siinä on kaloreita, kai siinäkin jotain. Mulla on taas pakkasten takia paino noussut. En ole ulkoillut tarpeeksi, ja meidän wii herjaa mulle. En uskalla pelata sillä. Ei ne susta eroon halua!

    Auttaako ne nyt sua löytämään sen terapeutin? Sehän on ihan äärimmäisen hyvä, niillä on varmaan jotain tietoa hyvistä? Todella hienoa, ja toivotaan että löydät sulle sopivan.

    Noi on ärsyttäviä noi lääkärien vaihdot. Multa vaihtuu kans, tai siis tulevaa lääkäriä ei ole edes vielä nimitetty. Jos nimitetään. Lääkärin vaihtumisen mä jotenkin vielä ymmärrän, mutta en sitä hoitajan vaihtumista. Se on kyllä ihan tuskaa, olen niin pahoillani sun puolesta.

    VastaaPoista
  2. Juu, noihin vaihdoksiin olen minkäkin joutunut tottumaan. Tämän kahden vuoden aikana, mitä olen psykiatrisella puolella käynyt, on minulla ollut kaksi eri hoitajaa ja kolme lääkäriä (hoitaja tosin vaihtui siirtyessäni konsultaatiopolilta pitkäaikaiselle). Nykyistä edeltävän lääkärin eläkkeelle jäännistä kuulin vasta jälkikäteen, ja tuossa välissä minulla ei ollut lekuria laisinkaan, että sellaista!
    Toivottavasti sulle lötyy sopiva ja pitkäaikainen terapaeutti; se varmasti toisi hoitoon sitä kaivattua pysyvyyden tunnetta. Itsekin olen vähän haaveillut varsinaiseen terapiaan pääsystä, mutta ainakaan toistaiseksi sitä vaihtoehtoa ei ole missään mainittu.. Ainoastaan sitä toimintaterapiaryhmää suositeltu.
    Minäkin olen tässä yrittänyt vaihtaa herkkuja hedelmiin, niitä kun voi kuitenkin syödä suhteessa vähän enemmänkin. Tsemiä sinne syömisten ja muunkin suhteen!

    VastaaPoista
  3. Neulainen, ihanaa kun jaksat kommentoida :)! Wii fit kuulostaa periaatteessa kivalle, mut ei oo kiva jos se haukkuu (herjaa). Tuskin se oikeesti? Sanoo nätisti ja kannustavasti toivon mukaan, jos on sanottavaa. Muuten on tuotekehittelyssä vähän hommaa. Vaiha vaikka kieli enkuks, jos ei se oo jo. Usein enkun versiot on ystävällisempiä :).

    Kyllä se yrittää varmasti auttaa etsimisessä, mutta suosituksia tuskin edelleenkään saan. Oon kyllä kysyny niiden perään. Se kuitenkin sano, että katotaan yhessä niitä listoja.

    Kaikki vaihdot rassaa mua. Hoitajan vaihdosta ilmotettiin kyllä hyvissä ajoin, mutta mun piti kyllä nähä se vanha vielä monta kertaa ennen sitä - toisin kävi. Oikeestaan tykkään toistaseks tästä uudesta ehkä enemmänkin ku vanhasta (jotain positiivista).

    VastaaPoista
  4. Krisu, kiitos kommentista :)! Lasketaas, mullakin on kaks vuotta tulossa keväällä täyteen ja sinä aikana mulla on ollu kolme eri hoitopaikkaa (plus osasto), neljä hoitajaa ja kolme lääkäriä (jos ei osastoaikaa lasketa, koska siellä oli kans neljä eri omahoitajaa ja kaks lääkäriä). Että sitä pysyvyyttä todella kaipaisin. Jos jotain positiivista pitää tästä hakea, niin ainakin oon nähny jo aika laajalla skaalalla, että minkä tyyppisiä hoitoalan henkilöitä on olemassa psykiatrian puolella. Se ehkä auttaa mua terpan valinnassa (toivon mukaan).

    Krisu, voithan sä ite ottaa sen terapian mahdollisuutena esille ja kysyä, että ootko niiden mielestä sinne hyvä kandidaatti, vai mitä? Rahaahan siihen kyllä vaaditaan, ja se toimintaterapia ois varmaan ilmasta. Se ehkä muistuttaa jollain tapaa sitä päivätoimintaa jossa mä oon käyny (ainakin sillon kun siellä askarrellaanpaskarrellaan jotain käsin), paitsi että teillä on varmaan erikseen koulutettu terppa siellä johtamassa touhua. Ja oikeesti mäkin kyllä tykkään tehä käsin juttuja :). Tai voihan se ehkä muistuttaa draamaterapiaa. Sillon ainakin suosittelen sitä, vaikka en oo ite sellasessa käyny. Lukenu oon ja me likes kovasti.

    Sinnekin tsemppiä!

    VastaaPoista
  5. Siri musta on vaan kiva kommentoida, silloin näistä blogeista saa enemmän irti :)

    Wii on jo enkuksi, ja se sillain vaivihkaa huomauttaa jos ei ole pelannut vaikka viikkoon. Ja samoin tekee painon kanssa, tai siis siinä on sellainen käyrä, joka on mulla vaan noussut kun paino on noussut.

    Mä kävin aikoinaan kaksi vuotta kelan tukemassa terapiassa, se oli käytännössä ilmaista. Tai siis maksoi se toimistomaksun kerran kuussa, mikä taisi olla 10€/kk. Valitettavasti asuin silloin pienellä paikkakunnalla, ja siellä ei ollut juuri valinnan varaa noissa terapeuteissa. Mutta vähän se auttoi, pääsi purkamaan mieltä sen kerran viikossa säännöllisesti, ja se terapeutti oli koko ajan ihan täysin sama.

    Sen kelan tuen sai lääkärin B-lausunnolla ja täyttämällä pari kelan paperia. Kysykää sitä omilta psykiltanne, jos ne vaikka puoltaisivat sitä? Mulle ne on nyt suositelleet ammatillista kuntoutusta, ja huomenna ajattelin kysellä noita päivätoimintoja. Olen toiselta ammatiltani käsityöläinen, mutta en saa yksin mitään aikaiseksi.

    VastaaPoista
  6. minäkin oon saanut paskaa "hoitoa" kerta toisensa jälkeen.. lopullisesti meni hermot mun lääkäriin että onneksi sitä edes vaihdetaan nyt toiseen, en tiedä onko siitä sen enempää HYÖTYÄ, mutta ainakaan ei tarvitse enää katsoa sitä ämmää mikä mulla aiemmin oli.
    sun blogi vaikuttaa todella upealta ja olet hyvä kirjoittaja :) olet mielenkiintoinen persoona :) kiitos kommentistasi blogiini!

    VastaaPoista
  7. Kiitos paljon Amelie ja eipä kestä :). Toivotaan, että lääkärin vaihto auttaisi sun kohdalla.

    VastaaPoista

Jakakaa ajatuksenne kanssani. Saatan kuulla teidät.